Centrum Rozwoju Edukacji Województwa Łódzkiego w Sieradzu
uprzejmie zaprasza nauczycieli i dyrektorów wszystkich typów szkół
na konferencję
Edukacja zdalna w praktyce
– wokół kompetencji nauczycieli i możliwości szkół
Konferencja odbędzie się w formie zdalnej w dniu 2 lutego 2022 r. w godzinach 1000 – 1430
Udział w szkoleniu jest bezpłatny.
Zgłaszać należy się za pośrednictwem linku Edukacja zdalna - zgłoszenie
W konferencji uczestniczyć będą również:
- Łódzki Kurator Oświaty;
- Dyrektor Ośrodka Rozwoju Edukacji;
- Wicemarszałek Województwa Łódzkiego
Link udziału otrzymają Państwo w dniu poprzedzającym konferencję. Logować można się 20 minut przed konferencją.
W agendzie konferencji:
- Elementy edukacji zdalnej w edukacji przedszkolnej – jak zachować właściwe formy i proporcje?
- Zdalna dydaktyka języka (obcego) – co warto przeanalizować, aby zastosować?
- Rozwijanie kompetencji kulturowych na przykładzie zdalnej edukacji polonistycznej.
- Zdalnie w edukacji wczesnoszkolnej – istotna jest różnorodność i akcenty.
- Szanse i ograniczenia w organizacji edukacji zdalnej w szkole podstawowej.
- Kompetencje nauczyciela z zakresu ICT, a zdalna edukacja przedmiotowa z perspektywy szkoły.
- Jak blog prowadzony przez nauczyciela może usprawnić edukację zdalną?
- Słodkie i gorzkie w odniesieniu do materiałów, czyli gdzie i jak widzieć kierunki rozwoju edukacji zdalnej – na przykładzie doświadczeń w projekcie z ZPE.
- Organizacja kształcenia zdalnego w zakresie przedmiotów stereotypowo trudnych do zorganizowania w tej formie.
- Nie tylko na czas pandemii – edukacja zdalna ukształtowana w projekcie – praktyczne doświadczenia ku przyszłości.
- Zdalnie skuteczni - w ludziach i w liczbach – uogólnienia i wyjątki.
- Dyskusja i refleksje wokół projektu.
- Podsumowanie i zamknięcie
Doskonalimy "zdalne" umiejetnosci
{gallery}2021/zdalnie_skuteczni{/gallery}
Wykonawcy pilnie poszukiwani…
przede wszystkim placówki doskonalenia zawodowego nauczycieli i biblioteki pedagogiczne. Ośrodek Rozwoju Edukacji w Warszawie do 21 grudnia br. przedłużył termin aplikowania w projekcie ,,Wsparcie placówek doskonalenia nauczycieli i bibliotek pedagogicznych w realizacji zadań związanych z przygotowaniem i wsparciem nauczycieli w prowadzeniu kształcenia na odległość''.
Celem projektu – o którym bardzo wiele wiemy, bo jesteśmy jego realizatorami (z naboru w pierwszej edycji) – jest podniesienie jakości doskonalenia i wsparcia nauczycieli prowadzących, aktualnie i w przyszłości, zdalną edukację w przedszkolach i szkołach. W projekcie duży nacisk jest kładziony na treści związane m. in. z: psychospołecznymi aspektami edukacji zdalnej, zapewnieniem bezpieczeństwa cyfrowego w edukacji zdalnej, oraz prawnymi aspektami edukacji zdalnej. Właśnie ogłoszone czasowe przejście szkół na edukację zdalną od 20 grudnia br. do 9 stycznia 2022 (źródło: https://www.gov.pl/web/zdrowie) wskazuje na potrzebę nieustannego doskonalenia umiejętności w zakresie organizacji i realizacji zdalnej edukacji przez nauczycieli i dyrektorów.
Projekt Zdalnie Skuteczni – na który pozyskaliśmy środki z ORE w Warszawie w wysokości 170 542 zł – realizujemy w najlepsze od września br. Początki były zawiłe, jak zwykle uwikłane w spory formalne kompetencyjne i organizacyjne. Nabór uczestników z falstartem, wizje realizacji… trochę sprzeczne, harmonogram aktualizowany na bieżąco. Na szczęście na najbliższą przyszłość pozostał tylko trud – wynikający z odpowiedzialności – sprawozdawczości i rozliczenia projektu. Póki co:
- zakończyliśmy realizację szkoleń w czterech – z czternastu – grupach szkoleniowych;
- trwają szkolenia w dziewięciu grupach szkoleniowych;
- lada chwila rozpoczniemy szkolenie w ostatniej grupie szkoleniowej;
- wąskim strumieniem spływają do edukatorów realizujących szkolenia w grupach szkoleniowych scenariusze lekcji, które znajdą się w opracowywanych dwóch pakietach materiałów edukacyjnych – jednym poświęconym edukacji humanistycznej i drugim dla edukacji matematyczno-przyrodniczej;
- trwa postępowanie na wyłonienie wykonawców prac związanych z przygotowaniem do publikacji w/w dwóch pakietów edukacyjnych;
- część spośród czternastu grup szkoleniowych realizowaliśmy, realizujemy i jeszcze będziemy realizować w szkołach, poza naszą siedzibą, m. in. w Wieluniu, Zduńskiej Woli, Masłowicach, Pęczniewie, Krokocicach, Ustkowie
- każda grupa szkoleniowa, zgodnie z założeniami projektu, liczy dwanaście osób uczestników – państwa nauczycieli i często także dyrektorów;
- w ocenie Uczestników szkoleń dość (lub) szczególnie istotne treści oraz inspiracje znajdują się w modułach szkoleniowych dotyczących: psychospołecznych aspektów edukacji zdalnej, metodyki edukacji zdalnej, monitorowania i oceny postępów uczniów w edukacji zdalnej, bezpieczeństwa cyfrowego w edukacji zdalnej i prawnych aspektów edukacji zdalnej;
- pozostałe moduły – techniczne – (dot. m. in. Teams, Zoom, Meet, ZPE) są – w ocenie – trochę spóźnione w kontekście doświadczeń nauczycieli w ostatnich dwudziestu miesiącach;
- znaczna część n-li podkreśla, że zdobywane podczas szkoleń wiedza i umiejętności mogą być istotnie przydatne w pracy dydaktyczno-wychowawczej, nie tylko realizowanej w formie zdalnej. Ostateczna weryfikacja użyteczności szkoleń nastąpi w praktyce zawodowej każdego Uczestnika;
- praca Uczestników na platformie edukacyjnej ZPE (zpe.gov.pl) bywa wyzwaniem ze względu na konieczność zaliczania testów w poszczególnych modułach i rozwiązywanie quizów, które mają wysoko postawione progi zaliczenia, średnio 75%;
- realizatorami szkoleń są doradcy metodyczni i nauczyciele konsultanci Ośrodka, którzy sami uczestnicząc w kaskadzie, są absolwentami szkolenia;
- nie ma wątpliwości, że biegłość (sprawność) Uczestników w funkcjonowaniu na platformie edukacyjnej (zpe.gov.pl) i w uczestniczeniu w zdalnym doskonaleniu zawodowym jest wynikiem osobistego doświadczenia każdego nauczyciela z okresu pandemii i przejścia szkół na pracę zdalną;
- udział Uczestników w doskonaleniu zawodowym w formie zdalnej wydaje się być już oczywistym i oczekiwanym doświadczeniem. Formy realizowane w trybie stacjonarnym są – zdaniem uczestników – okazją do nieskrępowanej wymiany opinii, doświadczeń; wreszcie do spotkań.
Wojewódzki Ośrodek Doskonalenia Nauczycieli w Sieradzu od marca do listopada br. będzie realizował grant Zdalnie skuteczni w ramach projektu przygotowania i wsparcia nauczycieli w prowadzeniu kształcenia na odległość, finansowanego z programu POWER. Adresatami (uczestnikami) szkoleń będą nauczycielki i nauczyciele przedszkoli i szkół wszystkich typów oraz poziomów kształcenia. Szkolenie – w łącznej liczbie 53 godz. – będzie obejmowało następujące moduły tematyczne:
psychospołeczne aspekty edukacji zdalnej
organizacja procesu kształcenia i wychowania
metodyka edukacji zdalnej
monitorowanie i ocenianie postępów uczniów w procesie edukacji zdalnej
wybrane narzędzia edukacji zdalnej:
- Microsoft Teams
- Google Meet
- Zoom
multimedialne zasoby edukacyjne
wykorzystywanie multimedialnych zasobów dydaktycznych
zapewnienie bezpieczeństwa cyfrowego w edukacji zdalnej
prawne aspekty edukacji zdalnej.
Połowa zajęć będzie realizowana w formie zdalnej i połowa w formie stacjonarnej w WODN w Sieradzu. W ramach udziału w projekcie uczestnicy szkoleń będą zobowiązani do przygotowania jednego materiału edukacyjnego (np. scenariusza lekcji lub zadania lub syllabusa, …) do wykorzystania w pracy z dziećmi/uczniami w systemie zdalnym. Materiały złożą się na zwartą publikację wydaną pod patronatem ORE w Warszawie. Praca nad materiałem będzie wspierana indywidualnymi i grupowymi konsultacjami.
Udział w grancie jest bezpłatny. Każda uczestniczka i uczestnik otrzyma nośniki i materiały szkoleniowe oraz serwis cateringowy.
Program szkolenia został zaprojektowany tak, aby ukształtowane umiejętności uczestników były przydatne zarówno w czasie pandemii, jak również po jej ustaniu i powrocie do normalnej codzienności szkolnej.
Państwa dyrektorów i nauczycieli zainteresowanych udziałem prosimy o wypełnienie deklaracji w formularzu FORMS do 26 lutego br. W razie wątpliwości i pytań prosimy o kontakt: 43/822 36 91 w. 201 lub e-mailem: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript..