98-200 Sieradz,
ul. 3 Maja 7

WODN w Sieradzu
Kategoria:

Po wielu miesiącach marazmu i uśpienia aktywności fizycznej, będących efektem szalejącej pandemii COVID-19, wychowanie fizyczne wraca tam, gdzie powinno, czyli na boiska i do sal gimnastycznych. Przedmiot ten, jak żaden inny, mocno oberwał od koronawirusa. Wszak kształtowanie właściwych postaw wobec własnego ducha i ciała, za pomocą jak największej czy może raczej optymalnej dawki ruchu, ma na celu między innymi odrywanie dzieci i młodzieży od wszechobecnej technologii telekomunikacyjnej. A tu co? Psikus w postaci nauczania zdalnego.

Oczywiście nauczyciele wychowania fizycznego potrafili doskonale odnaleźć się w niełatwym okresie nauczania zdalnego. Mając do dyspozycji wyjątkowo bogate spektrum możliwości: gotowe filmy, prezentacje, zestawy ćwiczeń, quizy, krzyżówki, a w końcu własne propozycje różnorodnych ćwiczeń prezentowanych przed kamerkami, urozmaicali spotkania z uczniami. Można by rzec – „super zajęcia”. Jednak nie ma się co czarować, pomimo wielu wysiłków ze strony nauczycieli, jak i uczniów, prawdziwa aktywność fizyczna znacznie spadła.

Co zatem niesie ze sobą długo wyczekiwany powrót uczniów na boiska i do sal gimnastycznych? Moja refleksja jest następująca. Rok szkolny powoli dobiega końca, a ja jestem podekscytowany, ożywiony, pełen werwy i chętny do pracy. Tak jakby to był wrzesień i początek nowego roku szkolnego. Obserwuję uczniów i odnoszę wrażenie, że czują podobnie. Niby Ci sami, a jednak trochę inni uczniowie. Trochę wyżsi, ciężsi, spokojniejsi, dotknięci brakiem relacji rówieśniczych. Są lekko wycofani, ale skupieni, przygotowani do zajęć i w końcu aktywni.

W związku z tym staram się zarażać ich pozytywną energią i optymizmem. Angażuję uczniów do aktywnego uczestnictwa w zajęciach, stwarzam sytuacje integrujące grupę. Dla mnie najlepszą formą realizacji tych celów są zajęcia z gier zespołowych: piłki siatkowej, koszykowej i ręcznej, podczas których nie oceniam, nie krytykuję i nie komentuję. Stawiam na współdziałanie i dobrą zabawę. Z uporem maniaka zakochanego w rowerze na każdej lekcji promuję wśród uczniów akcję: „Aktywne Miasta”.

Doświadczenia ostatnich kilkunastu miesięcy mówią mi jedno: wykorzystywanie narzędzi multimedialnych może, jest i powinno stanowić rewelacyjną formę uzupełniania treści pojawiających się na wychowaniu fizycznym, ale główną areną zajęć wuefu zawsze będą boiska szkolne, sale gimnastyczne, baseny, parki i lasy.

Tomasz Kuś
Kategoria:

Tworzenie oddziałów sportowych to bardzo ciekawa propozycja szkoły skierowana do potencjalnych uczniów i ich rodziców. Sam pomysł to jednak początek bardzo wymagającego przedsięwzięcia i często sama presja i determinacja dyrektora szkoły, nauczycieli wychowania fizycznego bądź środowiska rodziców nie wystarczą.
Aby szkoła mogła planować tworzenie oddziałów sportowych należy odpowiedzieć sobie na kilka pytań:
➢ czy szkoła posiada odpowiednią infrastrukturę (sale gimnastyczne, boiska wielofunkcyjne, siłownie) i sprzęt sportowy, który umożliwi realizacje programów szkoleniowych?
➢ czy nauczyciele wychowania fizycznego posiadają odpowiednie dodatkowe uprawnienia instruktorów bądź trenerów i czy mają doświadczenie w szkoleniu sportowym dzieci i młodzieży?
➢ czy w szkole bądź okolicy funkcjonuje klub sportowy, z którym szkoła mogłaby podjąć współpracę na zasadach porozumienia?
➢ czy nauczyciele wychowania fizycznego są świadomi, że w oddziałach sportowych będą zobligowani realizować co najmniej dwa programy: ogólny program wychowania fizycznego (3 godz.) i program lub programy szkolenia sportowego w zależności od ilości wybranych sportowych dyscyplin wiodących (min. 6 godz.)?
➢ czy nauczyciele wychowania fizycznego, instruktorzy i trenerzy są zdecydowani na współpracę ze związkami sportowymi dyscyplin wiodących w tworzonych oddziałach sportowych?
➢ czy nauczyciele, instruktorzy i trenerzy zdają sobie sprawę, że szkoląc sportowo dzieci i młodzież, będą zobligowani do uczestniczenia we współzawodnictwie w ramach ogólnego systemu sportu młodzieżowego?
➢ czy kadra pedagogiczna, jak i rodzice, są świadomi że szkolenie sportowe wymaga współpracy choćby z lekarzem sportowym, fizjoterapeutą, dietetykiem i psychologiem?
➢ czy jesteśmy gotowi na pozyskiwanie sponsorów, darczyńców, mentorów i wolontariuszy w celu lepszego funkcjonowania naszych „sportowców”?

To tylko podstawowe pytania, które powinny skłonić do refleksji szkoły potencjalnie zainteresowane tworzeniem oddziałów sportowych. Jednak pozytywne odpowiedzi na ww. pytania mogą utwierdzić w przekonaniu, że pomysł na tworzenie oddziałów sportowych to „strzał w dziesiątkę”.
Szkoły zainteresowane tworzeniem oddziałów sportowych mogą, a nawet powinny, skorzystać z pomocy doradcy metodycznego, który skutecznie zdiagnozuje możliwości placówki oraz rozwieje pojawiające się wątpliwości natury formalno-prawnej i technicznej.

Tomasz Kuś

WODN w Sieradzu
Kategoria:

Zapraszam wszystkich nauczycieli wychowania fizycznego do aktywnego uczestnictwa w sieci pod nazwą: „Wychowanie fizyczne narzędziem do kształtowania postaw prozdrowotnych”.
Celem funkcjonowania sieci współpracy dla nauczycieli wychowania fizycznego jest wymiana doświadczeń w zakresie nowoczesnych metod nauczania, dzielenia się dobrymi praktykami, upowszechnianie zasobów internetowych oraz wzajemne inspirowanie się do podejmowania innowacyjnych działań w pracy dydaktycznej.
Wychowanie fizyczne nie powinno być miejscem oceny sprawności i umiejętności fizycznych ucznia (jeżeli to tylko ewentualnych postępów w kształtowaniu ww.) lecz w ciekawy sposób podaną możliwością kształtowania prawidłowych nawyków i postaw w zakresie:
➢ obcowania z przyrodą;
➢ zdrowego odżywiania się;
➢ potrzeb związanych z koniecznym wysiłkiem fizycznym;
➢ aktywnego spędzania czasu wolnego.

Uczestnictwo w sieci współpracy nauczycieli wychowania fizycznego jest bezpłatną formą doskonalenia zawodowego, z której oczywiście można uzyskać zaświadczenie.
Napisz do mnie na adres Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript. podając swoje imię i nazwisko. Na Twój adres mailowy prześlę nazwę użytkownika (login) i hasło potrzebne do zalogowania.