Czy zdalne nauczanie to przyszłościowa forma edukacji?
Zdalna edukacja stała się codziennością w czasie pandemii i została na dłużej. Szkoły chętnie weszły w temat zdalnego nauczania, a dla najmłodszych, działania w internecie nie były trudnością. Czy wobec tego szkolnictwo przyszłości ulegnie całkowitej cyfryzacji?
Pięć lat po pandemii, zdalne nauczanie nadal funkcjonuje w polskiej edukacyjnej rzeczywistości. W tej sytuacji warto zastanowić się nad przyszłością polskiego szkolnictwa. Miniony czas daje możliwość oceny skutków procesu zdalnego nauczania. Niewątpliwą jego zaletą jest możliwość dostępu do wiedzy, bez względu na lokalizację ucznia lub inne uwarunkowania. Ma to ogromne znaczenie szczególnie dla osób niepełnosprawnych czy przebywających na terenie pozbawionym stacjonarnych placówek edukacyjnych.
Należy jednak pamiętać, że tego rodzaju kształcenie wyklucza bezpośredni kontakt z rówieśnikami. Może to w efekcie prowadzić do zniechęcenia do nauki i poczucia wyizolowania. Motywacja ma bardzo istotną rolę w zdalnym nauczaniu. Uczniom trudno zachować dyscyplinę, gdy obok nie stoi nauczyciel. Cyfryzacja życia wymusza zdalną formę edukacji, jednak warto zadać sobie pytanie, czy polskie szkoły są na nią gotowe?
Warto pamiętać, że konieczny jest dostęp do nowoczesnych technologii i sprzętu, a nie każda szkoła jest przygotowana finansowo na tego rodzaju inwestycje. Zachodzi również uzasadniona obawa o ograniczenie interakcji społecznych u młodzieży. Należy jednak mieć świadomość tego, że nie ma już odwrotu i zdalne nauczanie będzie z pewnością nieodzowne w przyszłości. Zapewnia łatwiejszy dostęp do źródeł informacji i pomaga w szybkim rozwiązywaniu różnego rodzaju zadań.
Istotne jest jednak, by nie wykluczało całkowicie tradycyjnej formy nauki, a było wyłącznie jej uzupełnieniem. Sprawdzając w internecie wyniki w nauce swojej pociechy, warto przy okazji zerknąć na rezultaty rozgrywek sportowych, korzystając z Lebull bonus powitalny.
Zdalna edukacja i związane z nią technologiczne wyzwania
Z procesem zdalnego nauczania nierozerwalnie wiąże się nowoczesna technologia. Stawia ona zarówno przed uczniami, jak i nauczycielami, poważne wyzwania. Konieczna jest nie tyle znajomość obsługi sprzętu, ile możliwość jego zakupu i instalacji, tak by mógł wydajnie służyć przez wiele lat. Szybki internet, nowoczesne urządzenia na pewno ułatwią proces zdalnej edukacji, ale również wprowadzą kwestię bezpieczeństwa danych, która wymaga odpowiednich działań ochronnych.
Osobą najważniejszą w tej formie nauczania pozostaje nadal nauczyciel, który musi przystosować się do nowych wymagań. Konieczne jest więc poszerzanie jego wiedzy o umiejętności związane z obsługą sprzętu i systemów cyfrowych. Musi również umieć sprawnie tworzyć materiały dydaktyczne w wersji online. Dlatego, mając na uwadze dynamiczne zmiany w technologii cyfrowej, polscy nauczyciele powinni zadbać o swoje kwalifikacje. Nauczyciel przyszłości musi być wysokiej klasy specjalistą. Edukacja zdalna nakłada również na niego konieczność zmian w jego podejściu do ucznia, w zakresie np. motywowania go do pracy czy wsparcia w wykonywaniu zadań. Uczniowie również mają przez sobą wyzwania, związane ze zdalną edukacją.
Wnioskując z doświadczeń z okresu pandemii, izolacja od normalnego procesu nauczania może powodować u nich różne problemy emocjonalne, co przekłada się na niechęć do nauki. Dlatego przyszłościowy proces zdalnej nauki może wymagać wsparcia psychologicznego dla uczniów. Warto jednak pamiętać, że jednocześnie może dawać większe szanse uczniom, którzy z różnych powodów nie mogą korzystać ze stacjonarnych placówek edukacyjnych.
Przyszłe szkolnictwo z pewnością będzie opierać się na zdalnej edukacji. Nowoczesne technologie ułatwią proces nauczania i przyspieszą ocenianie umiejętności uczniów, jednocześnie zapewnią im łatwy dostęp do wiedzy, bez względu ich lokalizację czy stan zdrowia.