Wydarzyło się
Kontakt
tel. 43 822 36 91
email: wodn@wodnsieradz.edu.pl adres: Sieradz, ul. 3 Maja 7

WODN w Sieradzu

  • 1 WODN w Sieradzu

    Wojewódzki Ośrodek Doskonalenia Nauczycieli w Sieradzu jest publiczną placówką doskonalenia nauczycieli działającą na terenie województwa łódzkiego i funkcjonuje od 1989 roku. Organem prowadzącym WODN jest Samorząd Województwa Łódzkiego. Celem naszej działalności jest wspomaganie jakości pracy szkół oraz pomoc nauczycielom w pracy dydaktyczno - wychowawczej.
    Zapraszamy
  • 2 Nasze działania

    Działania, które podejmujemy umożliwiają nauczycielom doskonalenie i zdobywanie nowych kompetencji, wymianę doświadczeń pedagogicznych, inspirują twórczo poszukiwania oraz przyczyniają się do podnoszenia jakości pracy placówek oświatowych. Nasza praca opiera się na poczuciu odpowiedzialności i na partnerskim współdziałaniu, zaspokaja ambicje zawodowe, daje satysfakcję oraz umożliwia rozwój osobisty.
    Zapraszamy
  • 3 Nasza propozycja

    Chcielibyśmy, aby udział w proponowanych przez nas formach doskonalenia umożliwiał Państwu poszerzanie własnej świadomości zawodowej. Jesteśmy przekonani, że aktualna oferta zaspokoi oczekiwania środowiska oświatowego oraz sprosta wymogom dynamicznej rzeczywistości szkolnej, spotykając się z życzliwym odbiorem wyrażającym się udziałem w wybranych formach doskonalenia.
    Zapraszamy
  • 4 The Regional Teacher Training Centre in Sieradz

    The Regional Teacher Training Centre in Sieradz is a public institution which has been advising teachers in the Lodz region since 1989. Our aim is to support the quality of work in schools and help teachers in their work in the classroom. We enable the development and acquisition of new competences by the exchange of experiences, locally as well as with foreign partners, in order to inspire creative exploration.
    Welcome
  • 5 The Regional Teacher Training Centre in Sieradz

    Our work, based on a sense of responsibility and cooperation, gives satisfaction and enables personal development. Since 1st September 2014 we have been operating in two locations: Teacher Training Centre in Sieradz and our institution’s local branch in Wieluń.
    Welcome

Nasz Facebook

Nasze szkolenia - kalendarz

Poprzedni miesiąc Grudzień 2018 Następny miesiąc
N P W Ś C Pt S
week 48 1
week 49 2 3 4 5 6 7 8
week 50 9 10 11 12 13 14 15
week 51 16 17 18 19 20 21 22
week 52 23 24 25 26 27 28 29
week 1 30 31

Zapal Czerwoną Lampkę

Platformy

Klauzula informacyjna

BIP

Czwartego grudnia 2018 w Szkole Podstawowej Integracyjnej w Sieradzu z okazji Międzynarodowego Dnia Osób Niepełnosprawnych zorganizowano sportową imprezę „100 lat sportu w Polsce niepodległej”. Uczniowie szkoły do udziału w imprezie zaprosili swoje koleżanki i kolegów ze Szkoły Podstawowej z Oddziałami Integracyjnymi nr 9 w Zduńskiej Woli.

Spotkanie przebiegło w fantastycznej atmosferze, pełnej empatii, świetnego humoru i pozytywnych sportowych emocji. Stanowiło ono również okazję do przyznania tytułu „Przyjaciela Integracji 2018”.

Z przyjemnością informujemy, iż w tym roku, ów zaszczytny tytuł otrzymała Pani dr Violetta Florkiewicz, wieloletni pracownik WODN w Sieradzu.

W swoim krótkim wystąpieniu osoba wyróżniona podkreśliła, że uzyskany tytuł, stanowi dla niej wyjątkowy zaszczyt. Jest bardzo dumna i szczęśliwa otrzymując nagrodę z rąk dzieci. Od zawsze jej marzeniem był uśmiech na buzi każdego dziecka, kiedy czuje się bezpieczne, radosne i wie, że jest ważne, wyjątkowe.

W swojej pracy cały czas dążyła, aby jak najwięcej dzieci było szczęśliwych, akceptowanych, uśmiechniętych. Między innymi, to właśnie z jej inicjatywy, przy współudziale rodziców powstała pierwsza klasa integracyjna w Sieradzu.

Stąd otrzymany tytułu „Przyjaciel Integracji” stanowi ukoronowanie jej wieloletniej pracy na rzecz wszystkich dzieci.

Kończąc swoje wystąpienie Pani Florkiewicz złożyła deklarację, iż cały czas będzie pracować nad rozwiązaniami, które pozwolą na realizację pasji i marzeń wszystkich dzieci.

„Dla Polaków z Wielkopolski Niepodległość w dniu 11 listopada 1918 roku była jeszcze przyszłością. Podobnie jak dla wielu mieszkańców innych regionów odradzającego się państwa”. Niezwykłą okazją do przedstawienia uczniom tych skomplikowanych procesów jest zastosowanie na lekcjach historii niezwykłych pomocy naukowych w formie gier dydaktycznych opracowanych przez Instytut Pamięci Narodowej Oddział w Łodzi. 03 grudnia 2018 r. nauczyciele historii i dyrektorzy szkół spotkali się (w ramach stałej współpracy) w siedzibie WODN w Sieradzu na niecodziennym seminarium prowadzonym przez pana Artura Ossowskiego, Naczelnika Biura Edukacji IPN w Łodzi. Na kilka godzin przyjmując rolę uczniów, ćwiczyli w praktyce zastosowanie gier dydaktycznych opracowanych w związku ze stuleciem odzyskania przez Polskę niepodległości. Każdy nauczyciel otrzymał na własność (do użytku dydaktycznego :-)) bezpłatnie komplet gier i płyt DVD, które pozwalają, poprzez swoją unikatową szatę graficzną i pomysłowość, uatrakcyjnić każdą lekcję historii. Mogą służyć one zarówno uczniom szkoły średniej i podstawowej, o gimnazjalistach jeszcze nie zapominając. Zależy to tylko o inwencji nauczycieli, których zaangażowanie w zabawę i poszukiwanie różnorodnych form zastosowania gwarantuje sukces dydaktyczny. Ciekawą propozycją jednej z gier, mogącą zintegrować całą klasę, jest mozolne składanie z puzzli dość pokaźnej mapy II Rzeczypospolitej i zaznaczanie, po odczytaniu losowo wybranych poleceń, miejsc najważniejszych wydarzeń związanych z tworzeniem się granic Niepodległej. Cieszy duży odzew nauczycieli na propozycję tej formy ze strony naszego Ośrodka. Ze strony WODN w Sieradzu koordynatorem i organizatorem seminarium był konsultant historii Janusz Jasiński.

Nieobecni stracili sposobność, by posłuchać i przekonać się do niezwykłej doktryny jakości. Turkus w szkole? To jest możliwe! Dyrektorom szkół i placówek zaproponowaliśmy 19 listopada br. seminarium z prof. Andrzejem Blikle – promotorem turkusowej samoorganizacji wg. Frederica Laloux. W największym skrócie idea takiego zarządzania instytucją (organizacją) sprowadza się do dziesięciu prawideł (dekalogu):
1. nie szukaj winnego — szukaj przyczyny,
2. nie oczekuj perfekcji — oczekuj postępu,
3. unikaj współzawodnictwa — stwarzaj warunki do współpracy,
4. nie oceniaj, bo to niszczy — doceniaj, bo to wzmacnia,
5. nie mów, co jest źle — mów, co może być lepiej,
6. nie pytaj ludzi, co mogliby zrobić lepiej — pytaj co im w pracy przeszkadza,
7. nie buduj na kontroli — buduj na zaufaniu,
8. nie mów, że ktoś jest zły — mów jak ty się z tym czujesz,
9. nie zarządzaj — twórz warunki do samoorganizacji,
10.nie bądź nadzorcą — bądź nauczycielem, moderatorem i uczniem.

Jak łatwo zauważyć, to zaprzeczenie dominującemu w świecie biznesu, w życiu firm, instytucji (także szkół) modelowi hierarchicznemu, gdzie podstawową relacją pomiędzy członkami zespołu jest podległość, a podstawowymi czynnościami zarządczymi wydawanie poleceń i kontrola ich wykonania. Narzędziami wzmacniającymi posłuszeństwo pracowników nieodmiennie pozostaje system kar i nagród (kij i marchewka). Tymczasem sedno turkusowego zarządzania tkwi w: asertywnej komunikacji w zespole, motywowaniu godnościowym i współpracy. Niezbędne cnoty (wartości), które powinny stanowić fundament działań wszystkich członków zespołu to: partnerstwo, zaufanie, etos, uważność i empatia.

Długi marsz przed polską edukacją w drodze do wskazanego przez prof. Bliklego modelu organizacyjnego. W nim np. odpowiedzialność godnościowa (honor, poczucie wstydu, zażenowanie) determinują zachowania a nie perspektywa nagrody (premii) czy choćby perspektywa nagrody w formie uniknięcia kary.

Wartością ogromnie dodaną seminarium była możliwość obcowania z niezwykłą kulturą profesora. W czasach mocno zwyczajnych, swobodnie prezentowane sznyt, erudycja, polor, elokwentność były dla uczestników szczególną przyjemnością i radością.

Więcej nt. teorii i praktyki profesora na: http://www.moznainaczej.com.pl/

Dyskusja nt. patriotyzmu zwykle rozpala emocje. Powodów wiele: przede wszystkim czujemy się – każdy z osobna – ekspertami w temacie, z racji m. in. praktykowania i przekonania, że wybrana forma jest jedynie słuszną. Tymczasem patriotyzm jedną ma wykładnię. To postawa szacunku, umiłowania i oddania własnej ojczyźnie. W języku łacińskim patria znaczy ojczyzna. Składowe postawy to wiedza, uczucia, emocje i zachowania (w ujęciu behawioralnym). Z wiedzą nie jest najlepiej. Uczniowie i studenci nie znają historii współczesnej po 1945 r. A czego Jaś się nie nauczy, to Jan … . Emocji i uczuć w edukacji historycznej, co kot napłakał. Więc sprawa zachowań to tylko wypadkowa wcześniejszych zaniechań. Konkluzja? Nie jest dobrze.

W takim kontekście rozmawiali 15 listopada br. uczestnicy debaty zorganizowanej przez nasz Ośrodek: Do jakiego patriotyzmu powinna sposobić szkoła? Czas to szczególny, kilka dni po kulminacji obchodów stulecia odzyskania przez Polskę niepodległości. Wydarzeń, jak kraj długi i szeroki, było wiele, a będzie jeszcze więcej – wszystkie patriotyczne. Bardzo dużo dzieje się w szkołach. Rekord dla Niepodległej to tylko jedno z setek wydarzeń obok przedstawień, rekonstrukcji, wieczornic. Rozmówcy mówili o szczególnej roli rodziny, jako fundamentu edukacji szkolnej, w kształtowaniu patriotyzmu. Dom powinien stanowić wzorzec dla dziecka/młodego człowieka: jego zachowań, nawyków ale także pamięci czy uważności dla ojczyzny. Szkoła, w dalszym procesie formowania człowieka, powinna modelować zasób, który posiada dziecko, pokazywać przykłady właściwych zachowań; stwarzać sytuacje, w których możliwe będzie pielęgnowanie w sobie patriotyzmu słów lub czynów – bo takie rozróżnienie wprowadzono w debacie.

Była to pierwsza taka forma, którą zaproponowaliśmy współpracującym z nami szkołom i placówkom – nauczycielom i dyrektorom. Dyskusja na żywo z udziałem znakomitych panelistów, z piękną oprawą, w wartkim nurcie. Materiału do przemyśleń i refleksji udało się zebrać bardzo dużo. Sugestii, zwłaszcza w wystąpieniach licealistów – jeszcze więcej. Szczególnie cenne wydaje się zaproponowanie formuły dyskusji, która pozwala spojrzeć na problem (zagadnienie) z wielu perspektyw. Na patriotyzm patrzyliśmy oczyma biznesu, samorządu, uniwersytetu, psychologii, pisarki, szkoły, kuratorium. To pozwoliło dostrzec wiele subtelności także wyzwań i zobowiązań.

 

 

Szczególne podziękowania kierujemy do znakomitego grona panelistów, którzy znaleźli czas i wolę podzielenia się swoimi jakże głębokimi i nierzadko osobistymi przemyśleniami:

dr Grzegorz Wierzchowski – Łódzki Kurator Oświaty
Dorota Wodnicka – Dyrektor Departamentu KiE Urzędu Marszałkowskiego Województwa Łódzkiego
prof. Kaja Kaźmierska – Dyrektor Instytutu Socjologii Uniwersytetu Łódzkiego
Dorota Combrzyńska-Nogala – pisarka
Anna Durdyn – Prezes Medana Pharma S.A.
Anna Putyńska – psycholog
Andrzej Grześkowiak – Dyrektor Państwowej Szkoły Muzycznej I st. w Sieradzu (szczególnie gościnne miejsce debaty)
Janusz Jasiński – Dyrektor Szkoły Podstawowej w Masłowicach
Zenon Kołodziej – Naczelnik Wydziału Edukacji, Kultury, Sportu i Promocji Starostwa Powiatowego w Wieluniu
Młodzież z I LO im. Tadeusza Kościuszki w Wieluniu.
 

 Dyskusja o patriotyzmie
- artykuł ze strony nasze.fm

     

W dniu 13. listopada 2018 r. w Wojewódzkim Ośrodku Doskonalenia Nauczycieli w Sieradzu odbyła się konferencja dla pedagogicznego środowiska osób zaangażowanych w kształcenie zawodowe. Jej kształt był wspólnym dziełem WODN w Sieradzu, Okręgowej Komisji Egzaminacyjnej w Łodzi, Centrum Edukacji Zawodowej w Sieradzu i ZSRCKU w Wojsławicach. Podczas konferencji słuchaliśmy i dyskutowaliśmy o najistotniejszych sprawach związanych ze zmianami w analizowanym obszarze. Były to:
1. Nowy egzamin zawodowy – kiedy, jak, dla kogo?
2. Nowa podstawa programowa kształcenia w zawodach a kształcenie szkolne i ustawiczne.
3. Nowe zadania z zakresu doradztwa zawodowego – wyzwanie i szansa rozwoju dla szkół kształcących w zawodach – plany i dobre praktyki – baza danych i sieci współpracy.

Czytaj więcej: Kształcenie zawodowe w zreformowanej szkole ponadpodstawowej

25 października 2018 r. odbyła się konferencja dla nauczycieli i bibliotekarzy „Bibliotekarz w roli”, zorganizowana przez Bibliotekę Pedagogiczną i Wojewódzki Ośrodek Doskonalenia Nauczycieli w Piotrkowie Trybunalskim, pod patronatem Marszałka Województwa Łódzkiego. Nasz Ośrodek został zaproszony do współpracy, w ramach której Dorota Wiśniewska wygłosiła prelekcję na temat „Twórczość, kreatywność, innowacyjność w bibliotece szkolnej”, a Wiesława Chlebowska poprowadziła warsztaty „Booktalking jako metoda upowszechniania czytelnictwa wśród dzieci i młodzieży”.
Konferencja miała wysoki poziom merytoryczny, a ciekawe i różnorodne prelekcje oraz zajęcia warsztatowe zostały bardzo dobrze ocenione przez uczestników.
Zdjęcia i informacje na stronie konferencji http://minikonferencja.pedagogiczna.edu.pl/

Narzeka się na: szkoły źle uczące, nauczycieli byle jakich, uczniów ociężałych, podstawy programowe ograniczające, wyniki kompromitujące. Jak kraj szeroki słychać darcie szat i zgrzyt piór ubolewających pismaków i malkontentów. A w Zduńskiej Woli dają odpór i robią piękną pracę. Już po raz drugi, za przyczyną Anny Szulc z I LO, zorganizowano konferencję z cyklu Empatyczna Edukacja. Rozmach przedsięwzięcia niezwykły a grono prelegentów fenomenalnie merytoryczne. Dość wspomnieć dr. Marka Kaczmarzyka, prof. Jacka Pyżalskiego, dr. hab. prof. UWr. Macieja Karwowskiego, dr hab. Prof. UW Małgorzatę Żytko i wielu innych znamienitych naukowców i edukatorów. O czym przez dwa dni rozprawiano? O zmianie, która w szkole jest konieczna. Dotyczyć ona powinna relacji, komunikacji, wzajemnego szacunku i empatii – pomiędzy wszystkimi udziałowcami edukacji – nauczycielami, uczniami, rodzicami. Kilkanaście warsztatów, adresowanych do nauczycieli (z całej Polski!), poświęconych było tutoringowi, porozumieniu bez przemocy (NVC), metodom aktywizującym proces uczenia się i neuropedagogice. Naukowcy analizowali m. in. wpływ stresu na skuteczność uczenia się uczniów, znaczenie potencjału edukacyjnego klasy dla motywacji uczenia się, skutki funkcjonowania uczniów on-line, przemoc relacyjną jako zjawisko destrukcyjne dla integracji zespołów. Dr Marzena Żylińska promowała ideę budzącej się szkoły.

Widać, słychać i czuć było niezwyczajny klimat wydarzenia, wręcz entuzjazm uczestników dla prezentowanych treści. Zachwycał sojusz uczniów (w rolach wolontariuszy i aktorów) z nauczycielami (uczestnikami i organizatorami), dyrektorami szkół (w roli gości i uczestników) i uczestniczącymi rodzicami. Dla nas, WODN w Sieradzu, zaszczytem było wspierać organizację konferencji i w niej uczestniczyć. Nie od dziś jesteśmy rzecznikami i promotorami tego wszystkiego, co było treścią i solą konferencji.

Więcej o konferencji: https://www.empatycznapolska.pl/
Przydatne linki:
http://www.budzacasieszkola.pl/
http://szkolaempatii.pl/
http://strefapbp.pl/nvc/

Już po raz drugi we współpracy z Ośrodkiem Rozwoju Edukacji w Warszawie i koordynatorem regionalnym, Małgorzatą Ziarnowską, realizujemy projekt skierowany do szkół i nauczycieli województwa łódzkiego: Edukacja obywatelska, edukacja globalna i na rzecz zrównoważonego rozwoju w programach szkolnych. 25 lat Europejskiej Konwencji Praw Człowieka, współfinansowany w ramach programu polskiej współpracy rozwojowej Ministerstwa Spraw Zagranicznych RP.

18 października gościliśmy uczestników inaugurującej konferencji – poświęconej edukacji globalnej w kontekście międzykulturowości i praw człowieka. Wątki podejmowane przez dr. Agatę Świdzińską z UMCS w Lublinie i dr. Artura Rosiaka z UŁ były przejmująco aktualne. W czasach, gdy nader swobodnie i bezodpowiedzialnie steruje się społecznymi lękami i uprzedzeniami wobec uchodźców; relatywizuje się w przekazie publicznym prawa człowieka i dziecka, prawidła demokracji szkoła tym bardziej musi odwoływać się do prawdy i brać odpowiedzialność za swój przekaz. Dlatego Agata Subczyńska z PODNiDM w Pabianicach kładła nacisk na prezentację form i metod pracy z uczniami w zakresie edukacji globalnej. Wskazywała na doniosłość świadectw ludzi, relacji, ważność wiarygodnych informacji źródłowych.

Nieustająco żywimy nadzieję, że edukacja globalna na trwałe wpisze się w działania szkół i stanie się istotnym elementem procesu dydaktyczno-wychowawczego wolnego od stereotypów i uprzedzeń. Świat i wartości warte są ochrony, nawet wtedy, gdy wydaje nam się, że podstawa programowa kształcenia ogólnego tego nie zawiera…

Od kilku lat WODN i Biblioteka Pedagogiczna w Sieradzu wraz z Filiami współpracują organizując zajęcia dla nauczycieli. 28 października 2018 r. odbyły się kolejne zajęcia - warsztaty w Filii Biblioteki Pedagogicznej w Wieruszowie – „Tworzenie dekoracji biblioteki szkolnej, inspirowanych literaturą, jako działania sprzyjające zwiększaniu aktywności czytelniczej uczniów”, prowadzone przez Wiesławę Chlebowską.

Celem zajęć było pokazanie możliwości działań w bibliotece szkolnej, na lekcjach języka polskiego, w świetlicy szkolnej lub podczas innych zajęć, w zakresie upowszechniania czytelnictwa, z wykorzystaniem różnych form, metod i technik.

Przedstawiono pomysły na dekoracje biblioteki lub sali zajęciowej, inspirowane lekturą szkolną, w kontekście realizacji podstawy programowej, omówiono różne rodzaje działań i technik pracy.

Uczestniczki tworzyły komiksy, zakładki, formy przestrzenne do zawieszenia lub postawienia, nawiązujące do treści lektur – Ferdydurke Witolda Gombrowicza, Najpiękniejszej choinki Joanny Kulmowej, Złotej rybki Aleksandra Puszkina, Wierszy dla dzieci Juliana Tuwima, Małego Księcia Antoine de Saint-Exupery, Calineczki Hansa Christiana Andersena, Kopciuszka Charlesa Perrault.

Wykorzystano technikę kolażu, rysunku, origami i form przestrzennych, z użyciem różnorodnych materiałów, w tym makulatury.

Podczas zajęć panowała atmosfera zabawy, odprężenia, radości, a uczestniczki wykazały się wyjątkowym poczuciem humoru i bardzo twórczym podejściem do tematu. Były to niewątpliwie zajęcia w duchu arteterapii.

2 października 2018 r. w WODN w Sieradzu odbyło się spotkanie podsumowujące program gminny – Czytanie w Gminie Sieradz - Innowacyjne pomysły na propagowanie czytelnictwa Einatyzc.
W części warsztatowej Elżbieta Kowalska i Anna Dąbek z Biblioteki Pedagogicznej w Sieradzu (partnera programu) zaprezentowały książki obrazkowe i teatrzyk kamishibai jako propozycje metod pracy z czytelnikiem. Wiesława Chlebowska z WODN w Sieradzu przedstawiła zabawy czytelnicze - błyskawiczna książka i wąż czytelniczy. Udział w tych aktywnościach zainspirował uczestników do bardzo ożywionej dyskusji na temat czytelnictwa w Polsce.
Następnie wręczono nagrody i upominki uczestnikom programu.

 

Copyright 2018 WODN w Sieradzu