Nowatorstwo pedagogiczne
Kontakt
tel. 43 822 36 91
email: wodn@wodnsieradz.edu.pl adres: Sieradz, ul. 3 Maja 7

WODN w Sieradzu

  • 1 WODN w Sieradzu

    Wojewódzki Ośrodek Doskonalenia Nauczycieli w Sieradzu jest publiczną placówką doskonalenia nauczycieli działającą na terenie województwa łódzkiego i funkcjonuje od 1989 roku. Organem prowadzącym WODN jest Samorząd Województwa Łódzkiego. Celem naszej działalności jest wspomaganie jakości pracy szkół oraz pomoc nauczycielom w pracy dydaktyczno - wychowawczej.
    Zapraszamy
  • 2 Nasze działania

    Działania, które podejmujemy umożliwiają nauczycielom doskonalenie i zdobywanie nowych kompetencji, wymianę doświadczeń pedagogicznych, inspirują twórczo poszukiwania oraz przyczyniają się do podnoszenia jakości pracy placówek oświatowych. Nasza praca opiera się na poczuciu odpowiedzialności i na partnerskim współdziałaniu, zaspokaja ambicje zawodowe, daje satysfakcję oraz umożliwia rozwój osobisty.
    Zapraszamy
  • 3 Nasza propozycja

    Chcielibyśmy, aby udział w proponowanych przez nas formach doskonalenia umożliwiał Państwu poszerzanie własnej świadomości zawodowej. Jesteśmy przekonani, że aktualna oferta zaspokoi oczekiwania środowiska oświatowego oraz sprosta wymogom dynamicznej rzeczywistości szkolnej, spotykając się z życzliwym odbiorem wyrażającym się udziałem w wybranych formach doskonalenia.
    Zapraszamy
  • 4 The Regional Teacher Training Centre in Sieradz

    The Regional Teacher Training Centre in Sieradz is a public institution which has been advising teachers in the Lodz region since 1989. Our aim is to support the quality of work in schools and help teachers in their work in the classroom. We enable the development and acquisition of new competences by the exchange of experiences, locally as well as with foreign partners, in order to inspire creative exploration.
    Welcome
  • 5 The Regional Teacher Training Centre in Sieradz

    Our work, based on a sense of responsibility and cooperation, gives satisfaction and enables personal development. Since 1st September 2014 we have been operating in two locations: Teacher Training Centre in Sieradz and our institution’s local branch in Wieluń.
    Welcome

Nasz Facebook

Nasze szkolenia - kalendarz

Poprzedni miesiąc Wrzesień 2018 Następny miesiąc
N P W Ś C Pt S
week 35 1
week 36 2 3 4 5 6 7 8
week 37 9 10 11 12 13 14 15
week 38 16 17 18 19 20 21 22
week 39 23 24 25 26 27 28 29
week 40 30

Zapal Czerwoną Lampkę

Platformy

BIP

Klauzula informacyjna

W ramach rządowego „Narodowego Programu Rozwoju Czytelnictwa”, przy udziale środków budżetu państwa, zgodnie z Umową Nr 353/2017 z dnia 28.06.2017 r. nastąpił zakup książek w celu wzbogacenia zasobów biblioteki szkolnej o pozycje będące w sferze zainteresowania uczniów i służące realizacji podstawy programowej kształcenia ogólnego. Zakupiono książki na łączną kwotę 15.022,- zł w tym: dotacja celowa 12.000,- zł i środki własne – 3.022,- zł. Zakup nastąpił w ostatnim tygodniu listopada 2017 r., dzięki czemu księgozbiór szkolny powiększył się o 694 woluminy.

Przybyło nam 506 egzemplarzy nowych lektur i tomików poetyckich. W liczbie tej znajduje się m.in. 80 książek, które zostaną zaliczone do lektur zgodnie z nową podstawą programową (która będzie obowiązywała od 1 września 2019 r.). Wśród 178 pozostałych książek dominuje najnowsza beletrystyka (120 pozycji). O zakupie zadecydowały głównie bezpośrednie opinie i propozycje uczniów oraz sugestie pracowników Powiatowej Biblioteki Publicznej w Sieradzu. Dzięki temu nabyliśmy pozycje, które w znaczącym stopniu pojawiły się w księgarniach w 2017 roku. Są więc swoistymi „ciepłymi bułeczkami”, które zagościły na półkach biblioteki szkolnej.

Czytaj więcej: Nowe książki w bibliotece szkolnej ZSP nr 2 w Sieradzu

W dniach 2 – 16 sierpnia 2015 roku grupa osiemnastu nauczycieli z Zespołu Szkół Ponadgimnazjalnych Nr 2 w Sieradzu uczestniczyła w projekcie: „Zagraniczna mobilność kadry edukacji szkolnej”, finansowanym z Programu Operacyjnego Wiedza, Edukacja, Rozwój, pod nazwą: „Przez języki obce do sukcesu”. Instytucją, która zorganizowała 50-godzinne szkolenie dla nauczycieli, poprzedzone trzymiesięcznymi przygotowaniami językowo-kulturowymi, było International Project Centre w Exeter w hrabstwie Devon w Wielkiej Brytanii. Nauczyciele podzieleni zostali na cztery grupy, w zależności od stopnia zaawansowania znajomości języka angielskiego, a zajęcia odbywały się w kilkunastoosobowych, międzynarodowych zespołach, w których, podczas pracy, nauczyciele szlifowali swój angielski, poznawali kulturę i geografię Wielkiej Brytanii oraz nowe metody kształcenia.

Do Exeter wyleciałem samolotem z Poznania (Ławica) w niedzielę 2 VIII o godz. 10.10; wylądowaliśmy w Bristolu szczęśliwie o godz. 11.30 czasu lokalnego.
Na miejsce przyjechaliśmy autobusem. Podróż trwała około dwóch godzin. Pierwszą niespodzianką był dla mnie ruch lewostronny. Ze zdumieniem patrzyłem, jak autobus na rondzie skręca w lewo…
Drugą niespodzianką okazały się warunki, jakie zastaliśmy. Znakomite pod każdym względem. Mieszkaliśmy w domu akademickim w kampusie Uniwersytetu w Exeter.
Trzecią niespodzianką okazała się – na dłuższą metę – bardzo ładna (nieangielska) pogoda.

Czytaj więcej: „POŻEGNANIE Z WIELKĄ BRYTANIĄ” wspomnienia uczestnika projektu w Exeter

W przedwczorajszych szkołach wczorajsi nauczyciele uczą dzisiejszych uczniów rozwiązywania problemów jutra. Na taki paradoks wiele lat temu zwróciła uwagę dr. Marzena Żylińska, – na co dzień inspirująca nauczycieli choćby budzącymi się szkołami (http://www.budzacasieszkola.pl/).

Jak temu zaradzić? Sprawa nie jest prosta tym bardziej, że jest konsekwencją przemian cywilizacyjnych i społecznych zachodzących we współczesnym świecie. Funkcjonujemy w galopującej rewolucji technologicznej, dostosowujemy się do nowych schematów relacji międzyludzkich, żyjemy pod niebywałym wpływem przekazów medialnych i presją lajków. Najbardziej doświadczają nowego porządku młodzi ludzie, funkcjonując w nim od urodzenia i innego nie znając. Nadto są na nań otwarci, bo jest im bliski i wydaje się szalenie funkcjonalny.

Kolejny paradoks – to zdaje się być przede wszystkim problem nas, nauczycieli – przyjęcia skutecznej i pożądanej zawodowej roli oraz odkrycia dla siebie i uczniów optymalnej przestrzeni edukacyjnej. Musimy się poczuć w sprawie, bo mamy w tym swój interes. Gdyby system pozwalał, już dziś można sobie wyobrazić edukację jako spontaniczne wykorzystywania zasobów Internetu, ewentualnie spotykanie się na umownej agorze z jakimś współczesnym Sokratesem, np. Zuckerbergiem, Muskiem, Wardęgą, czy Stochem. Czyli klasyczna relacja uczeń (adept) – mistrz, doradca edukacyjny, mentor. Tradycyjnie pojmowany nauczyciel mógłby spokojnie odejść na świadczenie kompensacyjne. Nie wchodząc w szczegóły, można rozważyć kilka kierunków, w które moglibyśmy w swojej pracy skręcić.

Czytaj więcej: Paradoksalna szkoła

W obliczu obserwowanego aktualnie kryzysu postaw, nas współczesnych, wobec zagłady Żydów dokonanej przez niemieckich nazistów i ich pomocników, rolą szkoły powinno być szczególne zainteresowanie edukacją o Holokauście. Państwa uwadze polecamy wydany przez ORE w 2012 r. Poradnik metodyczny Jak uczyć o Holokauście, autorstwa Roberta Szuchty i Piotra Trojańskiego.

Integralną częścią szkolnej edukacji o Holokauście powinna być wizyta w muzeum lub miejscu pamięci związanym z drugą wojną światową. Autentycznym miejscu wydarzeń historycznych, które zwykło nazywać się „muzeum upamiętniania”. Do takich zaliczamy muzea powstałe na terenie byłych niemieckich obozów koncentracyjnych i ośrodków zagłady ludności żydowskiej. Są to miejsca naznaczone cierpieniem i śmiercią milionów ludzi. Nie są to instytucje jednorodne. Zazwyczaj są jednocześnie cmentarzami, reliktami, pomnikami i muzeami, co implikuje formy działań edukacyjnych na ich terenie.

W naszym najbliższym sąsiedztwie znajdują się dwa szczególne miejsca pamięci. Pierwszym jest Muzeum Kulmhof w Chełmnie nad Nerem. Drugim jest Aleja Pamięci Ofiar Litzmannstadt Getto w Łodzi.

Czytaj więcej: Edukacja o Holokauście w miejscach pamięci

„Jak żyć?” pytał przed laty pan paprykarz. Ja, nauczyciel, pytam mniej filozoficznie – jak uczyć? Oba dociekania nie są zaczerpnięte z metody sokratycznej, jednak w jakiejś mierze wiodą do celu. Na pewno otwierają czeluść świadomej niekompetencji pytających. Większa będzie użyteczność rozważań nt. metodyki uczenia, bo zagadnienie mniej peszące, ewentualne odpowiedzi i tak przybliżą do prawdy o życiu – przynajmniej na gruncie życia zawodowego. Odkryta prawda może uratuje ileś szkolnych istnień; wreszcie zbije się skromny majątek na wydumanym tu pomyśle nauczania, przekutym w dziesiątki rozmaitych form doskonalenia potem także monitorowań, ewaluacji i raportów. I co najważniejsze – uszczknie się nieco z gnębiącej szkołę hipokryzji. Bo oto wielu gorliwie utwierdza się w przekonaniu, że szkoła m. in.:

  • indywidualizuje proces nauczania,
  • podmiotowo traktuje ucznia,
  • rozwija kompetencje kluczowe,
  • integruje wiedzę (umiejętności) międzyprzedmiotowo,
  • buduje relacje z uczniem,
  • ocenia ucznia,
  • uczy uczenia się,
  • robi szereg innych, pożytecznych rzeczy.

Czytaj więcej: Minimum szkoły

W nazewnictwie, które na gruncie szkoły zaczyna w pewnych kręgach robić niejaką karierę i nieśmiało zdobywać terytorium, pojawia się przymiotnik odrzeczownikowy – turkusowa. Może być turkusowa szkoła, ale także: firma, zarządzanie, organizacja, stanowisko pracy, turkusowy cel, …
Termin upowszechnia w Polsce prof. Andrzej Blikle, twórczo rozwijając opracowania m. in. Frederica Laloux i Edwardsa Deminga w książce „Doktryna jakości. Rzecz o turkusowej samoorganizacji”. Mnogość materiałów na temat można także znaleźć na stronie profesora: http://www.moznainaczej.com.pl

pełna treść artykułu

Na nowy rok zwykle przyjmujemy do realizacji szereg celów. Te osobiste – dotyczące schudnięcia 9 kg, rzucenia palenia, przeczytania 50 książek/rok, odwiedzenia na rowerze Marrakeszu – wydają się bardzo realne w obliczu (a niechby) potrzeby wejścia na ścieżkę ku turkusowej szkole. Bo ile musielibyśmy zmienić w sobie: ile odrzucić, przewartościować, dopuścić, zaakceptować, popróbować, zweryfikować, poprzyznawać się, oczyścić… Ale może u progu 2018 roku warto?

Czego sobie i Państwu serdecznie życzę, wszak w pracy (i w szkole) spędzamy 1/3 życia.

Olgierd Neyman

20 listopada po raz kolejny w Publicznej Szkole Podstawowej z oddziałami gimnazjalnymi w Czarnożyłach obchodzono Międzynarodowy Dzień Życzliwości i Pozdrowień. Z tej okazji uczniowie zorganizowali wiele działań podkreślających serdeczną i radosną atmosferę tego szczególnego dnia. Propagując takie wartości jak: wzajemny szacunek, tolerancję i chęć niesienia pomocy innym, zaprosiliśmy do wspólnego świętowania młodzież ze Specjalnego Ośrodka Szkolno - Wychowawczego w Gromadzicach. Uczniowie przybyli do nas wraz z opiekunkami: panią Danutą Anisimo i panią Katarzyną Sobocińską.

Uczniowie gimnazjum prowadząc liczne zabawy i konkursy, np. kalambury, karaoke czy familiadę, pokazali jak ważny jest wzajemny uśmiech i serdeczność w relacjach międzyludzkich. Były też piosenki i wiersze związane z tematyką życzliwości, a na koniec życzenia i wspólne pamiątkowe zdjęcie.

W związku z obchodami Dnia Życzliwości, uczniowie zadbali o wizualne efekty w postaci afiszów, gazetek, plakatów. Na Drzewku Życzliwości społeczność szkolna oraz zaproszeni goście mogli wpisać pozdrowienia i życzenia. Przeprowadzony został również konkurs plastyczny pod hasłem ,,Dobro powraca", którego celem było pokazanie, że każdy z nas może dzielić się dobrem na co dzień. Nagrody otrzymało rodzeństwo: Maja i Kacper Bartodziej. Na godzinach wychowawczych, nauczyciele wraz z młodzieżą, odgrywali scenki rodzajowe dotyczące życzliwości i tolerancji w różnych sytuacjach życiowych.

Dzień Życzliwości przygotowali uczniowie klas drugich gimnazjum pod opieką Elżbiety Moczygęby, Agnieszki Kołodziej i Anny Klimaszewskiej.

Międzynarodowy Miesiąc Bibliotek Szkolnych w bibliotece Szkoły Podstawowej nr 11 w Zduńskiej Woli
październik 2017

Tradycyjnie w październiku biblioteka szkolna Szkoły Podstawowej nr 11 w Zduńskiej Woli uroczyście obchodziła Międzynarodowy Miesiąc Bibliotek Szkolnych. Z tej okazji pomieszczenie biblioteki zostało udekorowane, a dla każdego ucznia, który jako pierwszy na przerwie wypożyczył książkę czekała niespodzianka w postaci cytatu o czytaniu, bibliotece, książce z cukierkiem oraz plan lekcji.

Treść artykułu

 

Podkategorie

Zapraszamy do publikowania na naszej stronie opisów i relacji z różnorodnych działań, które są realizowane w Państwa placówkach w ramach OBCHODÓW SETNEJ ROCZNICY ODZYSKANIA NIEPODLEGŁOŚCI PRZEZ POLSKĘ.
Materiały prosimy przesyłać na adres Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.

Copyright 2018 WODN w Sieradzu