98-200 Sieradz,
ul. 3 Maja 7

Ilona Lewandowska

Tegoroczny egzamin ósmoklasisty z języka polskiego już za nami. Na stronie internetowej CKE znajdziemy arkusz egzaminacyjny (https://www.cke.gov.pl/). Niestety, nie ma jeszcze zasad oceniania zawierających proponowane odpowiedzi do zadań. Pojawiły się one na różnych portalach, między innymi na stronie Nowej Ery (https://www.nowaera.pl/egzaminosmoklasisty). Uczniowie mogą więc skonfrontować swoje odpowiedzi z odpowiedziami ekspertów. Mnie bardziej będzie interesowała zawartość arkusza egzaminacyjnego i odpowiedzi na pytania, jakie umiejętności sprawdzał, jakie typy i rodzaje zadań w nim zastosowano i wreszcie, co z tego wynika dla nas – nauczycieli.

Zapraszam do lektury.

Ilona Lewandowska

Czytaj więcej: Egzamin ósmoklasisty z języka polskiego – i co dalej?
Ilona Lewandowska

Szanowni Państwo Poloniści!

To nasze ostatnie spotkanie z cyklu „Masz moc – egzamin na 100%”. Dzisiejsze zadania dotyczą pracy z tekstem. To taka kropka nad „i” przed jutrzejszym egzaminem. Wszystkie zestawy pomagały powtórzyć, uporządkować i zebrać wiedzę oraz przećwiczyć umiejętności potrzebne, by pozytywnie napisać egzamin. To była próba generalna, a dziś wypada mi tylko życzyć i Wam, i uczniom odrobiny egzaminacyjnego szczęścia. Mam nadzieję, że byłam pomocna.

Dziękuję za zainteresowanie i wszystkie dobre słowa, które do mnie kierowaliście, pisząc e-maile i … NIECH MOC BĘDZIE Z WAMI.

Ilona Lewandowska

Czytaj więcej: Ostatnie spotkanie z cyklu „Masz moc – egzamin na 100%"
Ilona Lewandowska

Drogie Polonistki i Poloniści

Przed Wami przedostatni zestaw ćwiczeń dla ósmoklasistów. Tym razem dotyczący tego, jak pisać opowiadania twórcze. Ufam, że zarówno prezentacja, jak i ćwiczenia dla uczniów, pomogą zebrać i uporządkować wiedzę na temat opowiadania oraz przećwiczyć wybrane umiejętności pisarskie. Materiał przyda się również nauczycielom innych klas, nie tylko ósmych. Zachęcam do korzystania.

Ostatni materiał z serii „Masz moc – egzamin na 100%” w poniedziałek rano (może nawet wcześniej, abyście mogli go przeanalizować zanim dacie do wypróbowania uczniom. Będzie to próba generalna przed egzaminem, czyli „Egzamin, ale trochę inaczej…”

Życzę miłego i pożytecznego korzystania – Ilona Lewandowska

Czytaj więcej: Piąty zestaw zadań - "Jak pisać opowiadanie twórcze
Ilona Lewandowska

Drodzy „zdalni nauczacze”

To już czwarty materiał, który oddaję do Waszej dyspozycji. Tym razem spotykamy się na Facebooku – będzie się działo… Przed uczniami kolejne wyzwania. Napiszcie, jak im poszło albo, jak sprawdził się ten facebookowy zestaw zadań.

Czekam na Wasze uwagi i komentarze – e-mail: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.

Czytaj więcej: Czwarty zestaw zadań – „Lektura na Facebooku”
Ilona Lewandowska

Drogie Polonistki i Poloniści!

Witajcie ponownie. Przed Wami trzeci zestaw zadań z cyklu „Masz moc – egzamin na 100%”. Tym razem zatytułowałam go „Nie zawsze tak samo, choć może o tym samym”, bo rzecz jest o motywach literackich (tak szczegółowo, to właściwie o jednym z nich – o motywie podróży, ale pojawiają się też inne). Życzę miłego użytkowania, zarówno Wam, jak i uczniom.

Zajrzyjcie również do komentarza metodycznego. Ponieważ widzę, że interesujecie się materiałami, które udostępniam (liczba wejść naprawdę mnie cieszy), proszę o uwagi i komentarze.

Możecie je przesyłać na e-mail: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.

Czytaj więcej: Trzeci zestaw zadań - „Nie zawsze tak samo, choć może o tym samym”
Ilona Lewandowska

MASZ MOC – EGZAMIN NA 100%

Zestaw dotyczy wypowiedzi twórczych, w szczególności zaś tematów typu egzaminacyjnego. W sytuacji stresu egzaminacyjnego pewną trudność może sprawiać uczniom właściwe zrozumienie i interpretacja tematu. Stąd pomysł, by nauczyć ich, jak można w prosty sposób dokonać szybkiej analizy. Ale zanim osiągną pewną biegłość w odczytywaniu tematów egzaminacyjnych, muszą trochę poćwiczyć. Zestaw składa się więc z prezentacji oraz ćwiczeń dla uczniów.

Czytaj więcej: Drugi zestaw zadań – „To nie jest takie trudne…”
Ilona Lewandowska

Masz moc – egzamin na 100%

Drogie Koleżanki i Koledzy Poloniści!

Oddaję do Waszej dyspozycji minizbiór zadań sprawdzających znajomość lektur obowiązkowych. Zadania odwołują się jedynie do lektur z klas VII-VIII, bo tylko ten zakres jest zakresem obowiązkowym na tegorocznym egzaminie (patrz: Informator o egzaminie ósmoklasisty). Dziś prezentuję materiał składający się z różnych typów zadań oraz z komentarza metodycznego. Oczywiście zadania nie wyczerpują zakresu wymagań podstawy programowej, są jedynie niewielka propozycją, której celem jest przede wszystkim wsparcie Was w trudnych czasach izolacji społecznej i niełatwej pracy zdalnej. Karta odpowiedzi do zadań zostanie opublikowana w piątek – 29 maja.

Zachęcam do zapoznania się i zastosowania zadań w pracy z uczniami. Proszę też o lekturę komentarza metodycznego, który jest swego rodzaju instrukcją obsługi zadań oraz objaśnieniem co, jak i dlaczego.

Życzę przyjemnego użytkowania. I tradycyjnie… – NIECH MOC BĘDZIE Z WAMI

Czytaj więcej: Pierwszy zestaw zadań, czyli „Karuzela z lekturami”
Ilona Lewandowska

https://pixabay.com/pl/images/search/gwiezdne%20wojny/Zbliża się czas egzaminu ósmoklasisty. Wielu nauczycieli zaczyna się denerwować, że czas ucieka, że edukacja zdalna, na którą jesteśmy zdani przez ostatnie miesiące, nie będzie tak skuteczna, jak byśmy tego oczekiwali, a co za tym idzie, przygotowanie uczniów do egzaminu okaże się mało efektywne. Podobnie odczuwają rodzice ósmoklasistów, ale i sami uczniowie, dla których egzamin jest równie ważny, choć nie zawsze to przyznają, jak to zbuntowane nastolatki.


Warto pamiętać, że przygotowanie do egzaminu, nie jest jakimś specjalnym zadaniem szkoły. Egzamin sprawdza wymagania z podstawy programowej, a więc realizując podstawę, przygotowujemy równocześnie uczniów do egzaminu. Oczywiście, że w czasie izolacji społecznej, gdy nie mamy z uczniami bezpośredniego kontaktu, zadanie to staje się trudniejsze, ale jeśli dobrze przepracowaliśmy czas przed pandemią (poprzednie miesiące, a nawet lata), to nasi uczniowie mają już pewien zasób, z którego mogą korzystać. Dlatego warto o nadchodzącym egzaminie myśleć pozytywnie i takie myślenie przekazywać swoim uczniom. Straszenie egzaminem nie wzmocni ich motywacji, wręcz przeciwnie, może podciąć im skrzydła. Wzmacniajmy więc motywację pozytywnymi komentarzami, konstruktywną informacją zwrotną, a nade wszystko podtrzymujmy z uczniami dobre relacje i budujmy ich wiarę w siebie.

Teraz już Państwo wiecie, skąd tytuł mojego artykułu „Masz moc – egzamin na 100%”. Artykuł jest tylko wstępem do pewnego cyklu prezentacji o tym samym tytule. Będę w nich proponować różnorodne ćwiczenia i wiązki zadań, które możecie Państwo wykorzystywać w pracy z uczniami. Materiały nie będą miały jednorodnej formuły, znajdziecie w nich wiązki zadań typu egzaminacyjnego, ćwiczenia porządkujące wiedzę z zakresu gramatyki i poetyki, zadania pozwalające sprawdzić znajomość lektur, a także doskonalące umiejętności pisarskie uczniów. Czasami będą to również linki do zasobów internetowych, które uznałam za warte polecenia. Postaram się, by prezentowane w moim cyklu materiały były różnorodne i jak najpełniej oddawały wymagania podstawy programowej, a jednocześnie „nie zanudziły” uczniów. Mam nadzieję, że choć trochę ułatwią i Wam, i uczniom „powtórki” przed egzaminem. Do zadań i ćwiczeń mojego autorstwa zamieszczona będzie zawsze karta odpowiedzi wraz z uwagami o celowości zastosowania danego zadania, a do prezentowanych zasobów internetowych - krótki komentarz o tym, jak je można wykorzystać.

Zachęcam również Państwa do kontaktu – mój e-mail: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.

Chętnie odpowiem na pytania, wyjaśnię wątpliwości i przyjmę konstruktywne uwagi od Was, którzy jesteście wszak „na pierwszej linii frontu”. Jeśli macie ciekawe materiały dla ósmoklasistów, to zapraszam również do współpracy – na stronie Ośrodka możecie się nimi podzielić z innymi nauczycielami, oczywiście z zachowaniem praw autorskich.

Pierwsze materiały ukażą się już w środę – 27 maja 2020, a następne ukazywać się będą w piątki i we wtorki. Na początek zadania dotyczące lektur, czyli „Karuzela z lekturami”

A więc zaczynamy i …. NIECH MOC BĘDZIE Z WAMI.

Ilona Lewandowska, konsultant WODN w Sieradzu