Zbliża się czas egzaminu ósmoklasisty. Wielu nauczycieli zaczyna się denerwować, że czas ucieka, że edukacja zdalna, na którą jesteśmy zdani przez ostatnie miesiące, nie będzie tak skuteczna, jak byśmy tego oczekiwali, a co za tym idzie, przygotowanie uczniów do egzaminu okaże się mało efektywne. Podobnie odczuwają rodzice ósmoklasistów, ale i sami uczniowie, dla których egzamin jest równie ważny, choć nie zawsze to przyznają, jak to zbuntowane nastolatki.
Warto pamiętać, że przygotowanie do egzaminu, nie jest jakimś specjalnym zadaniem szkoły. Egzamin sprawdza wymagania z podstawy programowej, a więc realizując podstawę, przygotowujemy równocześnie uczniów do egzaminu. Oczywiście, że w czasie izolacji społecznej, gdy nie mamy z uczniami bezpośredniego kontaktu, zadanie to staje się trudniejsze, ale jeśli dobrze przepracowaliśmy czas przed pandemią (poprzednie miesiące, a nawet lata), to nasi uczniowie mają już pewien zasób, z którego mogą korzystać. Dlatego warto o nadchodzącym egzaminie myśleć pozytywnie i takie myślenie przekazywać swoim uczniom. Straszenie egzaminem nie wzmocni ich motywacji, wręcz przeciwnie, może podciąć im skrzydła. Wzmacniajmy więc motywację pozytywnymi komentarzami, konstruktywną informacją zwrotną, a nade wszystko podtrzymujmy z uczniami dobre relacje i budujmy ich wiarę w siebie.
Teraz już Państwo wiecie, skąd tytuł mojego artykułu „Masz moc – egzamin na 100%”. Artykuł jest tylko wstępem do pewnego cyklu prezentacji o tym samym tytule. Będę w nich proponować różnorodne ćwiczenia i wiązki zadań, które możecie Państwo wykorzystywać w pracy z uczniami. Materiały nie będą miały jednorodnej formuły, znajdziecie w nich wiązki zadań typu egzaminacyjnego, ćwiczenia porządkujące wiedzę z zakresu gramatyki i poetyki, zadania pozwalające sprawdzić znajomość lektur, a także doskonalące umiejętności pisarskie uczniów. Czasami będą to również linki do zasobów internetowych, które uznałam za warte polecenia. Postaram się, by prezentowane w moim cyklu materiały były różnorodne i jak najpełniej oddawały wymagania podstawy programowej, a jednocześnie „nie zanudziły” uczniów. Mam nadzieję, że choć trochę ułatwią i Wam, i uczniom „powtórki” przed egzaminem. Do zadań i ćwiczeń mojego autorstwa zamieszczona będzie zawsze karta odpowiedzi wraz z uwagami o celowości zastosowania danego zadania, a do prezentowanych zasobów internetowych - krótki komentarz o tym, jak je można wykorzystać.
Zachęcam również Państwa do kontaktu – mój e-mail: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.
Chętnie odpowiem na pytania, wyjaśnię wątpliwości i przyjmę konstruktywne uwagi od Was, którzy jesteście wszak „na pierwszej linii frontu”. Jeśli macie ciekawe materiały dla ósmoklasistów, to zapraszam również do współpracy – na stronie Ośrodka możecie się nimi podzielić z innymi nauczycielami, oczywiście z zachowaniem praw autorskich.
Pierwsze materiały ukażą się już w środę – 27 maja 2020, a następne ukazywać się będą w piątki i we wtorki. Na początek zadania dotyczące lektur, czyli „Karuzela z lekturami”
A więc zaczynamy i …. NIECH MOC BĘDZIE Z WAMI.
Ilona Lewandowska, konsultant WODN w Sieradzu