Gdy dzieci i młodzież się nudzą
Kontakt
tel. 43 822 36 91
email: wodn@wodnsieradz.edu.pl adres: Sieradz, ul. 3 Maja 7

WODN w Sieradzu

  • 1 WODN w Sieradzu

    Wojewódzki Ośrodek Doskonalenia Nauczycieli w Sieradzu jest publiczną placówką doskonalenia nauczycieli działającą na terenie województwa łódzkiego i funkcjonuje od 1989 roku. Organem prowadzącym WODN jest Samorząd Województwa Łódzkiego. Celem naszej działalności jest wspomaganie jakości pracy szkół oraz pomoc nauczycielom w pracy dydaktyczno - wychowawczej.
    Zapraszamy
  • 2 Nasze działania

    Działania, które podejmujemy umożliwiają nauczycielom doskonalenie i zdobywanie nowych kompetencji, wymianę doświadczeń pedagogicznych, inspirują twórczo poszukiwania oraz przyczyniają się do podnoszenia jakości pracy placówek oświatowych. Nasza praca opiera się na poczuciu odpowiedzialności i na partnerskim współdziałaniu, zaspokaja ambicje zawodowe, daje satysfakcję oraz umożliwia rozwój osobisty.
    Zapraszamy
  • 3 Nasza propozycja

    Chcielibyśmy, aby udział w proponowanych przez nas formach doskonalenia umożliwiał Państwu poszerzanie własnej świadomości zawodowej. Jesteśmy przekonani, że aktualna oferta zaspokoi oczekiwania środowiska oświatowego oraz sprosta wymogom dynamicznej rzeczywistości szkolnej, spotykając się z życzliwym odbiorem wyrażającym się udziałem w wybranych formach doskonalenia.
    Zapraszamy
  • 4 The Regional Teacher Training Centre in Sieradz

    The Regional Teacher Training Centre in Sieradz is a public institution which has been advising teachers in the Lodz region since 1989. Our aim is to support the quality of work in schools and help teachers in their work in the classroom. We enable the development and acquisition of new competences by the exchange of experiences, locally as well as with foreign partners, in order to inspire creative exploration.
    Welcome
  • 5 The Regional Teacher Training Centre in Sieradz

    Our work, based on a sense of responsibility and cooperation, gives satisfaction and enables personal development. Since 1st September 2014 we have been operating in two locations: Teacher Training Centre in Sieradz and our institution’s local branch in Wieluń.
    Welcome

Platformy

Nasz Facebook

Nasze szkolenia - kalendarz

Poprzedni miesiąc Październik 2020 Następny miesiąc
N P W Ś C Pt S
week 40 1 2 3
week 41 4 5 6 7 8 9 10
week 42 11 12 13 14 15 16 17
week 43 18 19 20 21 22 23 24
week 44 25 26 27 28 29 30 31

Klauzula informacyjna

Zbliża się koniec roku szkolnego, czas podsumowań nietypowych edukacyjnych aktywności dzieci przedszkolnych oraz uczniów. Powoli rozglądamy się za dyplomami uznania, wzorami podziękowań, szablonami do wykorzystania. Na takie potrzeby odpowiada niepozorna strona EduZabawy.com. To świetna, intuicyjna stronka, na której w kilka minut można wygenerować spersonalizowane dyplomy na każdą okazję oraz autorskie karty pracy. Udostępnia wiele gotowych, estetycznie dopracowanych szablonów, które można edytować, wpisując własny tekst czy dodając plik graficzny. Bez konieczności rejestracji, bez opłat. Duże ułatwienie i oszczędność czasu. Serdecznie polecam.

Na stronie https://eduzabawy.com/ mnóstwo darmowych generatory z szablonami do edycji:
 kart do globalnego czytania
 napisów na girlandach
 zakładek książkowych
 kart pracy do pisania liter i cyfr po śladzie
 zaproszeń
 dyplomów
 podziękowań dla rodziców
 krzyżówek
 tablic motywacyjnych,
 listów gratulacyjnych
 puzzli matematycznych
 puzzli geometrycznych
 odznak, medali
 kart motywacyjnych
 kart urodzinowych
 wyrywanek
 kalendarzy świąt nietypowych

 

Kluczem do skutecznej nauki jest systematyczne powtarzanie.

Dzieje się tak dlatego, że jednorazowa nauka nie przenosi nam informacji do pamięci trwałej. Korzystamy cały czas z pamięci krótkotrwałej, która z dnia na dzień  przyjmuje nowe wiadomości, często eliminując te przyswojone wcześniej. Aby wiedza zakotwiczyła się w głowie na długo, należy w odpowiedni sposób przenieść dane  do pamięci trwałej. Sposobem na to są wspomniane powtórki.

 Powtarzać można na wiele sposobów. Rysując mapę myśli, powtarzając na głos, wykonując luźne notatki.

W pracy z dziećmi zaleca się stosowanie  krzyżówek, rebusów i kolorowanek.

Tutaj zamieszczam krzyżówkę,  powtórzenie  – wyrazy z „u” i „ó”.

Zasoby sieci „Najważniejszy jest start – sieć współpracy nauczycieli edukacji wczesnoszkolnej”http://wodnsieradz.pl/doradztwo-metodyczne/sieci-wspolpracy/edukacja-wczesnoszkolna  zawierają karty pracy, a w nich powtórzenia z zakresu ortografii do pobrania i wykorzystania.

Zapraszam!

Justyna Glinkowska

PAŃSTWA-MIASTA to jedna z bardziej popularnych gier towarzyskich. Znana jest też w wielu krajach na całym świecie, np. w Wielkiej Brytanii jako CITY-COUNTRY-RIVER lub CATEGORIES GAME, po niemiecku: Stadt, Land, Fluss. Zasady pewnie wszyscy znamy: przygotowujemy tabelkę z kolumnami zawierającymi różne kategorie, w zależności od wieku, wiedzy i zainteresowań graczy. Najczęściej będą to: państwa, miasta, rzeki, rośliny, zwierzęta, rzeczy, imiona, ale mogą też być samochody, grupy muzyczne czy sławni ludzie.

Jeden z graczy zaczyna mówiąc na głos "ABC" i po cichu wymienia po kolei litery alfabetu. Drugi z graczy mówi "STOP" - wylosowana litera jest podawana przez pierwszego gracza. Zadaniem każdego jest w jak najkrótszym czasie wpisać słowa zaczynające się na daną literę w każdej z kategorii. Pierwszy gracz, który skończy woła "STOP" i odlicza czas ustalony na początku gry, zazwyczaj będzie to 10-15 sekund. Po każdej rundzie sumujemy punkty: 15 pkt - gracz jako jedyny ma odpowiedź w danej kategorii, 10 pkt - każdy gracz ma inne słowo, 5 pkt - każdy ma ten sam wyraz, 0 pkt – gracz nie napisał poprawnego wyrazu lub nic nie napisał. Grę kończymy po ustalonym upływie czasu, np. po 30 minutach lub ilości kategorii. Wygrywa osoba z największą liczbą zsumowanych punktów. W załączeniu gotowe do wydrukowania tabelki do gry po polsku, angielsku i niemiecku. Koniecznie zagrajcie!

Państwa - Miasta po polsku

Państwa - Miasta po angielsku

Państwa - Miasta po niemiecku

Każde dziecko ma potencjał twórczy, jednakże występują znaczne zróżnicowania u poszczególnych dzieci. Różnorodność poziomów myślenia, wyobraźni, postrzegania rzeczywistości, aktywności zależy przede wszystkim od dziedziczonych predyspozycji, od jakości środowiska rodzinnego dziecka oraz stosowanych przez nauczycieli metod i środków w procesie uczenia się.

Świat na żółto i na niebiesko

Każdy uczestnik zabawy - dzieci/dorośli - wybiera fragmenty otaczającej rzeczywistości w kolorze żółtym i niebieskim i maluje na swojej kartce lub na kilku kartkach. Po zakończonym malowaniu łączymy wszystkie kartki w wielki obraz z połączonych prac i wymyślamy tytuł powstałego dzieła.

Malowanie inspirowane wierszem

Dorosły czyta dziecku zwrotkę wiersza, robi przerwę i w tym czasie dziecko maluje to, co usłyszało. Kiedy dziecko skończy, dorosły czyta kolejną zwrotkę, po czym dziecko maluje na kolejnej kartce, to co usłyszało. Aktywność jest powtarzana w takim rytmie tyle razy, ile jest zwrotek w wierszu.

Warto zrobić, wspólnie z dzieckiem, książeczkę z jego ilustracji. Dopełnieniem będzie naklejenie, albo zapisanie na poszczególnych stronach kolejnych zwrotek wiersza.

Podróżowanie na planety

Robimy pociąg lub kółko i poruszamy się w rytm muzyki. Zmiana muzyki będzie oznaczać dotarcie do wyznaczonej planety.

Planeta śmiesznych kroków – każdy wymyśla swoje kroki i porusza się w ten wymyślony sposób.

Planeta rysowania – rysujemy do muzyki wybranym kolorem kredki, po zakończeniu rysowania wszyscy komponują wspólny obraz i wymyślają dla niego tytuł.

Planeta milczących plemion – każdy za zadanie ma ułożyć swoje imię za pomocą gestów.

Moja wymarzona planeta - dziecko wymyśla nazwę swojej wymarzonej planety i to, co się tam robi.

Portrety

Na szablonie portretu dzieci tworzą twarze wg własnego pomysłu, np. doklejają lub dorysowują włosy, oczy, piegi ,okulary …..

Nowe nazwy przedmiotów

Dorosły kładzie na stole kilka przedmiotów dowolnie wybranych, np. książka, kubek, nożyczki, klocek, kartka, serwetka, doniczka. Dzieci mają wymyślić nowe nazwy tych przedmiotów, potem podchodzą do dorosłego i podają swoją pomysły, które są zapisywane na kartce i wrzucane do koszyka na stole. Gdy wszyscy skończą, dorosły wyciąga kolejne karteczki i odczytuje a dzieci odgadują, do którego przedmiotu może pasować nazwa.

Zgadnij, co to jest

Dzieci i dorośli siedzą w kręgu. Kolejno jedna osoba przedstawia pantomimicznie różne przedmioty codziennego użytku np. kubek, żelazko, krzesło, odkurzacz, a pozostałe osoby zgadują, co to jest.

Woda i muzyka

Zabawa z muzyką. Dzieci są wodą, która wypełnia cała wolną przestrzeń w sali tak, aby nie było pustych miejsc. Poruszają się w rytm muzyki, naśladując ruchy wody. Gdy słychać spokojną, łagodną, uczestnicy w wolnych krokach i gestach naśladują powolne i spokojne ruchy wody. Gdy zaś muzyka jest szybka, naśladują gwałtowne ruchy wody, wzburzone fale. Muzyka zmienia się co kilka taktów.

Plakat

Każdy uczestnik zabawy wydziera z gazety, czasopisma wybrany obrazek lub postać oraz wycina z bibuły czy kolorowego papieru jakiś kształt, a następnie nakleja je w dowolnym miejscu na dużym arkuszu papieru. Kolejno doklejane są nowe elementy, zmieniają wygląd pracy i dopiero ostatnia osoba zamyka całość działania. W ten sposób powstaje wspólny obraz, może zastanowić się, jaki tytuł nadać wspólnemu dziełu.

Dobrego i miłego uczenia się w zabawie życzy Dorota Wiśniewska

Gdy dzieci się nudzą , a nauczycielom wyczerpują się pomysły… proponuję stworzyć klasowego e-booka albo grupowy e-album za pomocą aplikacji Story Jumper ( http://www.storyjumper.com), umożliwiającej tworzenie i udostępnianie e-książeczek.

Może to być ciekawa forma prezentacji wszystkich prac dzieci na zadany temat, podsumowanie pewnego etapu (np. „Zdarzyło się w maju 2020”) czy działu tematycznego (np.”Zwierzęta i rośliny naszych łąk”). To również kreatywny sposób promowania umiejętności czytania i pisania.

E-książka może zawierać antologię wierszy czy zbiór opowiadań, z których każde zapisuje i ilustruje jeden młody autor. Pary, zespoły, czy cała klasa może stworzyć swoją, niepowtarzalną książkę, wymyślając wspólną historię, nadając jej tytuł, projektując stronę tytułową, ilustrując (rysunkowo, fotograficznie, graficznie), ozdabiając. Przy takim projekcie dzieci mogą mieć wyznaczone przez nauczyciela funkcje, a może ….a raczej …same mogą wybrać zadanie, które chętnie wykonają. Zapewne wokół poszczególnych tematów (zwierzęta, księżniczki, konstrukcje Lego, minecraft, moda) samoistnie powstaną „zespoły redakcyjne”.

E-książeczka wykonana specjalnie dla Kogoś – ulubionego kolegi, ukochanej Pani, chorej koleżanki – może być wspaniałym prezentem, dowodem pamięci, niebanalnym pozdrowieniem. Fotografie prac plastycznych, zdjęcia ukazujące działania dzieci w domu podczas kwarantanny czy dziecięce teksty i wiersze można zebrać w jednym albumie, dokumentującym czy raczej upamiętniającym czas uczenia się na odległość. Może kwarantannowa e-kronika klasowa?

Nauczyciele i starsi uczniowie poradzą sobie z prostą w obsłudze aplikacją. Korzystając z wybranych szablonów dodajemy postaci, tekst, wstawiamy własne obrazki czy fotografie opisując naszą historyjkę albo korzystamy z bogatej galerii ilustracji Story Jumper’a. Na zakończenie tworzymy okładkę i zapisujemy pracę. I jesteśmy autorami e-booka! Taką publikację można łatwo udostępniać na stronie internetowej przedszkola czy szkoły. A kiedyś, w normalnym czasie, nawet wydać! I zaprosić inną klasę na spotkanie autorskie! StoryJumper posiada zakładkę Przewodnik dla nauczyciela, w którym są instrukcje i podpowiedzi w języku polskim. Polecam.

przykładowa książeczka: https://www.storyjumper.com/book/read/82417545/THE-INVISIBLE-DUDE
(a w mojej sieci o tym trochę inaczej... w "e-book? a jak?" – zapraszam)

Kamila Wolska

 

4 - 5 latki

teksty piosenek

To jest mój tata, to mama

W kuchni mamusia obiad gotuje

5 - 6 latki

teksty piosenek

Tra la la dla Mamy

TATO! TATO!

Prace plastyczne

Kwiaty

Serce

Czy jesteście pewni, że znacie wszystkie państwa? Wszystkie stolice?
Zapraszam Was do gry na temat wiedzy o państwach, kontynentach, oceanach, mórzach, rzekach, wyspach, miastach, pustyniach, itp. Wystarczy kliknąć w poniższy link, a znajdziecie radość płynącą z poznawania świata.

https://www.gry-geograficzne.pl/


Życzę miłej zabawy, Nela Namyślak

Platforma Genial.ly staje się hitem nauczycielskich grup.
Narzędzie daje możliwość uporządkowania wszystkich treści potrzebnych do przeprowadzenia zajęć: filmów, tekstów, poleceń dla uczniów, dokumentów, nagrań audio, linków do zewnętrznych zasobów, innych prezentacji na jednym slajdzie bądź w książeczce. Atrakcyjnie wizualnie materiały zachęcają dzieci do nauki, a szeroka gama interaktywności pozwala dzieciom odkrywać dodatkowe zasoby.
W zdalnej edukacji przedszkolnej również korzystamy od czasu do czasu z tej formy prezentacji. Dla zachęty zapraszamy do podejrzenia tablicy, wykonanej przez Panią Krystynę Polek z Przedszkola Zgromadzenia Sióstr Urszulanek SJK w Sieradzu.

https://view.genial.ly/5e972504d82ffd0dbf06e45e/presentation-litera-l-l?fbclid=IwAR107hr82AszS_fAq6y-oKW643jd5P-KxQTKHp7hTGsP3sK8GtNFhl2t9jM

Sytuacja kryzysowa spowodowała, że dzieci i młodzież muszą pozostać w domach. My, nauczyciele, możemy w tym czasie wspierać Ich w procesie samokształcenia. Liczne komunikatory umożliwiają łączność i przesyłanie materiałów. Ze strony WODN na początek maleńka propozycja, do przekazania  Państwa dzieciakom.

Copyright 2020 WODN w Sieradzu